پان پراگ چیست؟

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

پان پراگ چیست؟

خطر اساسی این است كه این بار طعمه ها، بچه های خردسالی هستند كه ۲ آدامس بادكنكی را به زور میچپانند توی دهانشان و آن را تق و تق میتركانند. لطفا یكی این آژیر خطر را به صدا دربیاورد . اكس، قرص شادی، فراری، میتسوبیشی، گشنیز، happy ، صلیب، تویوتا، سان، یا - با ( Ya-ba ) ، ع، Speed ،عشق و آتش و…؛ سر و كله اكس و تركیبات آمفتامین كه توی بساط موادفروشهای شمال شهری ایران پیدا شد، هیچ آژیر خطری به صدا درنیامد. اكس با همه مخدرهای دیگر تفاوتی از زمین تا آسمان داشت؛ قرصی در بسته های شیك و خوشرنگ با اسامی توپ… قرصهایی كه بین جوانها پخش شده و آدم را خفن میبرد به هپروت؛ منقل و دود و بوی گند و كثافت هم نداشت، بنابراین لابد مثل تریاك، هروئین، كوكائین و … ترسناك نبود .
اما تفاوت اساسی آن با مواد مخدر دیگر، این بود كه خانواده ها نمیتوانستند آن را از استامینوفن كدئین یا قرص ضد اسهال تشخیص بدهند . اینطوری بود كه تا خانواده ها و مسئولان به خودشان بجنبند، سیل اكستازی همه جا را فرا گرفت؛ سیلی كه حتی بسیاری از نوجوانان كم سن وسال را هم غرق كرد. البته این قرصهای عجیب و خوشرنگ مواد جدیدی نبودند، همان MDMA ها بودند كه شركت مرک (MERCK ) آلمان در سال ۱۹۱۲، آنها را برای درمان بیماران روانی ساخته بود ولی ۴۰سال بعد در آمریكا مهر ممنوعیت خورده بودند و حالا پس از نیم قرن، دوباره مثل اژدهایی از خواب بیدار شده و در بسته بندیهای شیك در مراسم پایكوبی جوانها سر و كله شان پیدا شده بود؛ قرصی ویرانگر كه پلهای بود برای مصرف مخدرهای سنگینتر …
پان، همان ناس خودمانی آدامسها و خوشبوكنندههای پان پراگ - اگرچه این بار با اسم قلمبه سلمبه ای وارد شده اند - تركیبی شبیه همان مخدر ناس دارند؛ مخدر كثیفی كه مرزنشینان شرق ایران و خراسانیها و ساكنان قسمتهایی از آذربایجان، آن را - كه از افغانستان، پاكستان و هند وارد میشود - خیلی خوب میشناسند؛ دوست صمیمی تف و دندانهای كثیف و جرم گرفته …
ناس یكی از كثیفترین و تهوع آورترین موادی است كه در دسته مخدرهای توهم زا قرار میگیرد و اگرچه پلیس كشورهای مختلف آن را مخدری مانند سیگار محسوب میكند و داشتن آن جرم محسوب نمیشود اما این ماده به خاطر نوع استفاده آن، مواد سازنده اش و نوع مصرف كنندگانش، در ایران یكی از مفلوكترین و تو سریخورده ترین مخدرها به حساب میآید .
این ماده كه تا همین چند سال قبل در بسته های پلاستیكی درب و داغان - شبیه حنا - وارد ایران میشد، از برگ درختی به نام بتل به دست میآید كه در اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، تایوان، كامبوج، ویتنام، لائوس، هند و پاكستان مىروید. برگهاى آن را اگر تازه باشد میجوند ولی معمولترین شیوه مصرف آن استفاده از خشك كرده آن است .
برگهای خشك شده درخت بتل را میكوبند، سپس آن را با كمی آشغال مثل خاك سیگار و آهك قاتی كرده و با انگشت میچپانند زیر لثه، بعد از چند دقیقه مكیدن هم با یك تف غلیظ پرت میكنند بیرون؛ فلچ… حالتان به هم خورد؟
پان پراگ، كلاغی كه قناری شد پان ( paan ) یا پان پراگ كه چند وقتی است آدامسها و خوشبوكننده های آن از مرزهای شرقی كشور وارد شده و با قیمتی بین ۵۰ تا ۳۰۰ تا تكتومانی به فروش میرسد، در اصل از فك و فامیلهای همان ناس كثیف است كه لباس خوش تیپی به تنش كردهاند و او را جزو خوشبوكننده های دهان به حساب آورده اند.
برای تهیه آدامسها و پاستیلهای پان، دانه های قرمز و درشت درخت بتل را در برگ درخت پیچیده و تنباكو، آهك، خاكستر، ادویه جات معطر، ساخارین و مقدار زیادی اسانس و افزودنیهای غیرمجاز را میچپانند توی این مخلوط و میشود پان پراگ .
البته تحقیقاتی كه روی آدامسها و خوشبوكننده های دهان پان در سیستان و بلوچستان انجام شده، نشان میدهد در ۱۱نوع از آنها مقداری هم مواد مخدر دیگر اضافه شده تا طرف را حسابی بگیرد. خب، دروغ نباشد در برخی از نمونه ها هم البته ارسنیك، كربنات منیزیم و سرب مشاهده شده است؛ آدامسی با تركیبات جادویی …
خوشبوكنندهای برای مردن لثه ها دلیلی كه مصرفكنندگان پان را به سمت آن میكشد، احساس گرمی، سرخوشی موقت، سبكی سر، گیجی و شادی كاذبی است كه پس از مصرف آن دست میدهد. اما این ماده توهم زا، آنقدر ویران كننده است كه مضراتش را نمیشود شمرد .
پان پراگ كه حالا به صورت آدامس (جویدنی) و پاستیل (مكیدنی) وارد كشور میشود، بدجوری پدر لثه ها را درمیآورد، چرا كه نیكوتین آن به سرعت از طریق مخاط دهان جذب شده و باعث بدرنگی دندانها میشود .
علاوه بر آن، مصرف این ماده، زمینه ساز بروز سرطانهای دهان، حنجره و لثه میشود. آمارها نشان میدهد كشور هندوستان به دلیل مصرف زیاد مردم آن از این ماده، مقام دوم سرطان دهان را در دنیا دارد .
اما این تمام ماجرا نیست؛ پان پراگ علاوه بر اینها، بدجوری دستگاه تنفسی و قلب و عروق مصرف كننده را آسفالت میكند و با جذب شدن توسط بزاق دهان، دخل سلولهای مغزی فرد را هم میآورد.
علاوه بر این، با توجه به اینكه ناس و پان پراگ بزاق دهان را مثل سیل راه می اندازند، تمایل مصرف كننده را هم به تخلیه این ترشحات یا همان تف كردن تحریك میكنند .
به این ترتیب مصرفكننده فرت و فرت تف میكند كه با این كار، علاوه بر لكه های كثیف كه در خیابانهای مناطق فقیرنشین پاكستان و هند سانت به سانت دیده میشود، بیماریهای عفونی مثل سل و هپاتیت به سرعت گسترش مییابند

 




مطالب مرتبط
.